Polska może się pochwalić 100-letnią historią lotnictwa i ponad 80-letnią tradycją przemysłu lotniczego. Silne środowiska naukowe, akademickie i inżynierskie odegrały kluczową rolę w rozwoju tego sektora. Po okresie transformacji rozwój sektora był możliwy dzięki rozszerzeniu międzynarodowej współpracy i bezpośrednim inwestycjom zagranicznym. Obecnie polski przemysł lotniczy ma bogatą ofertę eksportową zaawansowanych produktów lotniczych. Niemal w każdym samolocie pasażerskim na świecie jest przynajmniej jedna część, która została wyprodukowana w naszym kraju.
Przemysł lotniczy to jeden z największych i najbardziej wymagających gałęzi przemysłu w Polsce jak również na całym świecie. Jej podstawą jest projektowanie, produkcja i konserwacja samolotów, w którym bezpieczeństwo ma zasadnicze znaczenie, dlatego oferowane przez nas urządzenia muszą spełniać powyższe kryteria.


Rozwiązania jakie możemy Państwu zaproponować to:
- Znakowanie mikroudarowe
- Znakowanie żłobiące
- Znakowanie laserowe
- Znakowanie, odczyt, weryfikacja
Znakowanie produktów w przemyśle lotniczym – oferta Promatic DPM.
Szybkie identyfikowanie komponentów pomaga zarządzać łańcuchem dostaw i pracami serwisowymi. Kody katalogowe czy też oznaczenia informacyjne i ostrzegawcze muszą zostać naniesione na części samolotu w sposób trwały, zgodny ze standardami i odporny na próby manipulacji. W przemyśle lotniczym, gdzie elementy konstrukcyjne są narażone na ekstremalne warunki pracy nienaruszalność oznaczeń jest szczególnie istotna.
Jednym z kluczowych wyzwań w branży lotniczej jest ścisła kontrola pochodzenia i historii eksploatacyjnej każdej części samolotu. W tym celu stosuje się najtrwalsze metody znakowania: laser, mikroudar i żłobienie, gdyż zapewniają trwałe i czytelne oznaczenia nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Przykładem może być znakowanie turbin silników odrzutowych – każda łopatka turbiny otrzymuje swój unikalny numer seryjny i kod Data Matrix wygrawerowany laserowo. To umożliwia wnikliwe śledzenie jej eksploatacji oraz dopilnowania wymiany zgodnie z wymaganiami, których restrykcyjnie przestrzega branża lotnicza. Identyfikacja produktu jest tu niezmiernie ważnym aspektem.
Mikroudarowe znakowanie znajduje zastosowanie w elementach strukturalnych samolotów, np. w ramach podwozia czy w mocowaniach skrzydeł. Mikroudar tworzy trwałe zagłębienia mechaniczne, odporne na ekstremalne temperatury i obciążenia, więc nawet po wieloletniej eksploatacji i oddziaływaniu sił aerodynamicznych na części samolotu oznaczenia pozostają czytelne dla inspekcji technicznej.
Metoda żłobienia jest stosowana głównie w identyfikacji elementów narażonych na intensywne tarcie i działanie substancji chemicznych. Części do samolotów – przewody paliwowe, rurociągi hydrauliczne czy elementy układu hamulcowego również podlegają ścisłej kontroli zużycia. Żłobiarki umożliwiają trwałe naniesienie numerów katalogowych oraz specyfikacji materiałowej – uzyskana w ten sposób identyfikowalność produktu znacząco ogranicza możliwość błędnej instalacji części w trakcie serwisowania.
Laserowe znakowanie części
Znakowanie laserowe w lotnictwie pozwala nanosić oznaczenia na części do samolotów, które są odporne na ścieranie, działanie chemikaliów, wysoką temperaturę oraz zmienne czynniki środowiskowe.. Jest to proces bezdotykowy, bezinwazyjny i nie mający żadnego wpływu na strukturę wewnętrzną, funkcjonalność czy wytrzymałość materiału. Ma to fundamentalne znaczenie w lotnictwie, gdzie każde naruszenie integralności części mogłoby spowodować poważne konsekwencje w trakcie eksploatacji.
Kadłuby, skrzydła i elementy konstrukcyjne samolotów, a także części składowe silników lotniczych są znakowane laserowo, by zapewnić pełną identyfikowalność i zgodność z obowiązującymi regulacjami bezpieczeństwa. Trwałe oznaczenia spełniają normy branżowe, które wymagają pełnej identyfikowalności części lotniczych na każdym etapie ich życia.
Ciekawym aspektem znakowania w lotnictwie jest konieczność stosowania systemów identyfikacji zgodnych z zasadami traceability – czyli pełna identyfikowalność każdej części od momentu produkcji po jej utylizację. W praktyce oznacza to, że każdy komponent musi posiadać unikalny kod, który umożliwia odnalezienie informacji o jego pochodzeniu, testach jakościowych czy historii serwisowej. W tym celu wykorzystuje się między innymi technologię znakowania laserowego z kodami 2D, umożliwiającą automatyczny odczyt i integrację z bazami danych zarządzania operatora floty samolotów lub zewnętrzną firmą serwisującą.
Kod kreskowy naniesiony laserowo jest przydatny do identyfikacji części na linii montażowej, a także w logistyce magazynowej. Nawet drobne elementy, jak śruby, nakrętki, elementy złączeniowe czy przewody mogą być w ten sposób znakowane, umożliwiając sprawne zarządzanie procesami produkcji, montażu czy magazynowania.
Mechaniczne znakowanie części
Poza laserowym znakowaniem w branży lotniczej stosowane jest również znakowanie mechaniczne. Sprawdza się przy oznaczaniu komponentów, gdzie wymagana jest trwałość, czytelność oraz odporność na trudne warunki eksploatacyjne wszystkich oznaczeń.
Mikroudarowe znakowanie umożliwia nanoszenie numerów seryjnych, kodów kreskowych, kodów QR i innych oznaczeń identyfikacyjnych. Znakowanie mikroudarowe w branży lotniczej stosuje się tam, gdzie niezbędna jest pewność, że kod będzie nieusuwalny przez cały cykl życia danego komponentu. Technologia ta jest bezpieczna dla struktury materiału, ponieważ punktowe uderzenia igły są płytkie i nie naruszają integralności danego podzespołu. Oznaczenia naniesione metodą mikroudarową są odporne na ścieranie, amplitudę temperatur, korozję czy wahania ciśnień. Technologia ta bardzo dobrze sprawdza się na nieregularnych i zakrzywionych powierzchniach, co jest dużą zaletą przy znakowaniu elementów o nietypowych kształtach.
Żłobienie to metoda mechanicznego wycinania wzorów na powierzchni materiału, która również znajduje szerokie zastosowanie w sektorze produkcji dla lotnictwa. Umożliwia nanoszenie oznaczeń na powierzchniach o obłych czy nierównych kształtach. Dzięki precyzji i doskonałej czytelności nawet niewielkie części mogą być oznakowane szczegółowymi danymi, numerami seryjnymi lub kodami QR. Znakowanie żłobiące jest stosowane na podzespołach, które muszą spełniać rygorystyczne normy branżowe oraz na powierzchniach wykonanych z twardych metali, takich jak stopy tytanu i aluminium, wymagających oznaczeń odpornych na działanie czynników środowiskowych.
Technologie znakowania mechanicznego

Technologie znakowania laserowe

Proces: identyfikacja i kodowanie
Znakowanie i kodowanie komponentów Identyfikacja producenta Znakowanie części w cyklu produkcyjnym Zgodność ze standardami Znakowanie po zaprojektowaniu detalu Oznaczenia informacyjne i ostrzegawcze Bezpieczeństwo danych(VIN) Ochrona przed kradzieżą
Proces: znakowanie i odczyt
Kody 2D Weryfikacja Znakowanie Odczyt Laser Data Matrix Laser Kod kreskowy Mikroudar – kod Datamtrix Żłobienie- Kod Data Matrix